Polsko-Czeskie Forum Fintech w Pradze

 

 

 

Polsko-Czeskie Forum Fintech jest trójstronną inicjatywą ambasady RP w Czechach, największego w Europie Środkowo-Wschodniej agenta rozliczeniowego polskiej firmy eService oraz lidera polskiego sektora bankowego PKO Banku Polskiego, który za pośrednictwem swojego oddziału w Pradze wspiera i obsługuje przedsiębiorstwa oraz korporacje działające w Czechach. Celem przedsięwzięcia jest przegląd trendów i rozwiązań dostępnych w handlu elektronicznym oraz możliwości ich  skutecznego wykorzystania dla rozwoju polskich i czeskich przedsiębiorstw, ich współpracy, a także wymiany handlowej pomiędzy krajami.

Rynek czeski od lat jest dla nas jednym z najważniejszych. Obsługujemy na nim zarówno polskie firmy i sieci handlowe działające w Czechach, jak i lokalnych przedsiębiorców. Zebrane dzięki temu doświadczenia wskazują na ogromną rolę, jaką odgrywają płatności elektroniczne w rozwoju biznesu tak w relacjach transgranicznych, jak i w zwiększaniu sprzedaży na obu rynkach. Zarówno polscy, jak i czescy konsumenci są bardzo otwarci na nowoczesne formy zakupów i płatności, co zalicza ich do europejskiej czołówki pod tym względem. Dla przedsiębiorców oznacza jednak nowe wyzwania związane z zapewnieniem wygodnych i intuicyjnych, a jednocześnie bezpiecznych płatności. Tu zaczyna się rola eService, a zorganizowane przez nas Forum ma służyć znalezieniu najlepszych form współpracy powiedziała Joanna Seklecka, prezes eService.

Współpraca Polski i Czech ma ogromne znaczenie dla rozwoju gospodarek obu krajów, a jej wspieranie jest jednym z naszych pierwszoplanowych priorytetów. Wynoszące blisko 34 mld euro rekordowe obroty handlowe jakie odnotowaliśmy w ubiegłym roku sprawiają, że dla Polski - Czechy są drugim partnerem eksportowym, a Polska jest drugim partnerem handlowym Czech w UE, tuż po Niemczech powiedział Mateusz Gniazdowski, Ambasador Nadzwyczajny i Pełnomocny Rzeczypospolitej Polskiej w Republice Czeskiej. Podkreślił też, że Polska skutecznie wykorzystuje transformację cyfrową, aby umocnić swoją konkurencyjność i atrakcyjność na rynku międzynarodowym. Nasz kraj wspiera inwestycje w handel elektroniczny oraz rozwijające go narzędzia innowacyjne rozwiązania cyfrowe oraz aplikacje mobilne, umożliwiające polskim i czeskim przedsiębiorcom docieranie z ofertą do kontrahentów i konsumentów w obu krajach.

Polsko-Czeskie relacje handlowe i gospodarcze
Od poprzedniego spotkania polskich i czeskich przedsiębiorców minął rok. Przez ten czas relacje pomiędzy oboma krajami uległy dalszemu zacieśnianiu i rozwojowi, wbrew trudnej sytuacji oraz niepewnościjaką wywołały wydarzenia na wschodzie Ukrainy. Warto wskazać, że aktualny poziom wymiany handlowej Polski z Czechami jest wyższy niż z wielokrotnie większymi gospodarkami, takimi jak Francja, Stany Zjednoczone czy Chiny. Widać tu ogromny potencjałna który wskazują też powszechnie dostępne dane. Wynika z nich, że e-handel zagranicą zyskuje na popularności, a coraz więcej rodzimych firm dostrzega w tym szansę na rozwój. Część z nich swoją ekspansję chce rozpocząć od rynku bliskiego sąsiada Czech. Ma temu sprzyjać bliskość geograficzna i związane z nią podobieństwa oraz wrażenie, że wejście na stosunkowo niewielki rynek czeski będzie łatwiejsze niż w przypadku kierunku zachodniego. Dodatkową zachętą jest to, że Czechy są jednym z najszybciej rozwijających się rynków e-commerce w Europie, a tutejsze. Tamtejsze sklepy internetowe mają na swoim koncie już 13,5 proc. sprzedaży w krajowym handlu detalicznym. Ich obroty stale rosną i to nie tylko w wyniku inflacji. Z prognoz Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu wynika, że wartość obrotów czeskiego rynku e-commerce już na początku roku 2023 przekroczyła 223 mld koron (ok. 9 mld euro).


Polacy i Czesi mają podobne preferencje
Badania przeprowadzone przez eService oraz Visa (
www.eservice.pl/badaniawskazują, że Polacy i Czesi zaliczają się do europejskiej czołówki społeczeństw najchętniej korzystających z nowoczesnych form płatności elektronicznych. W obu krajach ponad 60 proc. badanych preferuje korzystanie z płatności elektronicznych podczas zakupów w tradycyjnych sklepach punktach usługowych. To co najmniej dwukrotnie więcej niż odsetek osób preferujących po- sługiwanie się w tych sytuacjach gotówką, przy czym w Polsce przewaga ta jest jeszcze większa i wynosi 62 proc. wobec 26 proc. preferujących gotówkę. Podobieństwpostaw wobec form płatności dają o sobie znać szczególnie przy zakupach produktów spożywczych oraz w tym, że im wyższa wartość transakcji, tym częściej i chętniej jest ona opłacana przy użyciu płatności elektronicznych kartą lub portfelem elektronicznym w smartfonie. Uczestnicy Forum zapoznali się też z wpływem, jaki ma wykorzystanie płatności elektronicznych na skrócenie czasu obsługi konsumentów oraz zmniejszenie kosztów i obciążeń czasowych dla gospodarki. Według danych szacunkowych opracowanych przez eService, czas trwania wszystkich transakcji płatniczych zrealizowanych w roku 2022 w Polsce to około 14 212 000 - 8 h dni roboczych. W tej liczbie aż 8 692 000 dni (ok. 61 proc czasu) pochłaniają transakcje realizowane gotówką, mimo że jej malejący udział w ogóle transakcji już w 2021 r. wyniósł tylko 21 proc. (wg danych NBP). Pokazuje to, jak ogromne oszczędności niesie ze sobą wykorzystanie nowoczesnych form płatności elektronicznych.

Bezpieczeństwo to nie tylko chwyt marketingowy
Podczas prezentacji i paneli dyskusyjnych towarzyszących forum, sporo uwagi poświęcono kwestiom cyberbezpieczeństwa w handlu elektronicznym oraz funkcjonowaniu instytucji finansowych. Zwracając uwagę na zmieniające się realia rynku i związane z tym wyzwania podkreślono, że dzięki wypracowanym i stale doskonalonym rozwiązaniom oraz procedurom, działanie branży płatności elektronicznych jest stabilne i bezpieczne. Co więcej, w sytuacji towarzyszącej obawom społecznym spowodowanym wybuchem wojny u naszego wschodniego sąsiada, wszystkie systemy płatnicze pracowały bez zakłóceń, zapewniając również płynną i sprawną obsługę znacznej liczby transakcji płatniczych realizowanych przez uchodźców kartami płatniczymi spoza UE

 

Polsko-Czeskie Forum Fintech jest kontynuacją ubiegłorocznego spotkania polskiego i czeskiego biznesu w Ambasadzie RP w Pradze. Wśród gości tegorocznej edycji znaleźli się liderzy biznesu, przedstawiciele branży finansowej, a także członkowie Polsko-Czeskiej Grupy Parlamentarnej przedstawiciele władz wspierających rozwój sektora finansowego, handlu przemysłu w Republice Czeskiej. Forum umożliwiło im szeroką wymianę praktycznych doświadczeń oraz pomysłów na usprawnienie relacji partnerskich i współpracy polsko-czeskiej.